Català

LA ESSA SORDA I LA ESSA SONORA

Aquí teniu uns quants enllaços de la ESSA sorda i ESSA sonora. 

   

El primer és un site que ens explica quan escriure una i l'altra, i al final de tot hi han unes activitats.


Aquest enllaç també ens fa dona uan mica de teoria.

Després tenim activitats online:
http://enxaneta.info/activitats/s-ss/13

http://enxaneta.info/activitats/s-ss/13/3

https://www.ua.es/personal/robert.escolano/aprenentatge/exercicis/exercicis/aprofundiment/ortografia/essa/essa_01.htm

http://usuaris.tinet.org/aragones/ortocat/14_ss.htm

SINÒNIMS I ANTÒNIMS

Aquí tenim enllaços de sinònims i antònims per a que aneu practicant. En el primer enllaç trobarem una mica d'explicació i exemples, al final de tot hi ha mots encreuats i també diccionari de sinònims i antònims.





EL TEXT INSTRUCTIU
Els textos instructius tenen com a finalitat donar les instruccions precises perquè puguem aprendre a fer una cosa seguint, de manera ordenada, tots els passos necessaris.
Característiques dels textos instructius:
  1. El text té una estructura clara on s’identifiquen dues parts ben diferenciades: la presentació i el procediment. 
  2. En la part de la presentació apareix descrit el nom del que és el text instructiu, l’objectiu, l’edat  recomanada per fer-ho i el material que conté.
  3. En la part del procediment apareixen escrites les indicacions ordenades per fer el circuit. Apareixen diverses imatges que ajuden a entendre el circuit.
  4. Les indicacions són curtes, precises i clares. S’utilitzen els següents verbs:
    • Forma impersonal: Es col·loquen dues fitxes al mig del tauler…
    • Perífrasis verbals d’obligació: Heu de col·locar… / Cal col·locar…
    • Futur: Col·locareu… / Col·locaràs…
    • Imperatiu: Col·loca o col·loqueu; obre o obriu, endolla o endolleu… 
  1. S’utilitzen connectors (primerament, després, tot seguit, ...) o numerals ordinals (1, 2,...) que ajuden a ordenar l’explicació de manera lógica.
  2. Les instruccions tenen un disseny atractiu.
  3. S’ha utilitzat el corrector i el diccionari i no hi ha cap falta d’ortografia en el text escrit.

Exemple de text instructiu:

El tres en ratlla

Es tracta d’un joc de taula que, segons els llocs, s’anomena també treset, treset en ratlla o renglera en  treseta. Hi juguen dues persones.

Objectiu: Aconseguir fer un tres en ratlla.

Edat:  A partir de 5 anys.

Material necessari:

  • Un tauler o un dibuix amb l’esquema del dibuix
  • 3 peces menudes del mateix color
  • 3 peces menudes d’un color diferent (poden ser també diferents objectes petits)

Instruccions del joc:

  1. El primer jugador ha de posar la seva peça just en el punt central.
  2. El segon jugador ha de col·locar la seva en un dels punts on conflueixen les línies.
  3. Correlativament, ambdós jugadors han d’anar posant les seves peces en distints punts de confluència.
  4. Durant la partida, cada jugador ha d’anar movent alternativament les seves peces.
  5. Guanya el primer jugador que fa tres en ratlla, és a dir, el que col·loca les seves tres peces en línia recta.
Resultat d'imatges de tres en ratlla

     


VOCABULARI HABITUAL 4


Aviat començarem amb el vocabulari habitual 4. Ja sabeu que heu de seguir practicant de l'1, 2 i 3 perquè per guanyar un punt no podeu fallar cap de les paraules estudiades anteriorment.


MAPES CONCEPTUALS


És un esquema en forma d’arbre que et servirà per a representar les relacions entre els conceptes d’un tema o lliçó que estudies. El mapa conceptual connecta les idees o els conceptes del tema mitjançant expressions o frases que els relacionen. L’estructura que forma el mapa conceptual és jeràrquica, és a dir, representa un ordre en què els conceptes més generals estan en l’origen o arrel de l’arbre (normalment la part superior) i, a mesura que anem baixant, cada nivell representa conceptes més específics. 


- Poca lletra

- Posar les paraules claus.

- Agrupar els conceptes en relació entre ells. 

- Ordena'ls de més gran a més petit.

- Connecta les idees amb línies.



ELEMENTS D'UN MAPA CONCEPTUAL

- CONCEPTE: Fa referència a objectes, personatges o qualitats (paraula clau).
- PARAULES ENLLAÇ: Paraules que relacionen conceptes. Se situen sobre les línies d'enllaç i normalment, són verbs, preposicions i conjuncions. 
- LÍNIES D'ENLLAÇ: Són les línies que uneixen els conceptes.



Passos per fer un mapa conceptual: 

1- Llegeix el text i les paraules que no entenguis consulta-les.
2- Subratlla les paraules clau o conceptes més importants (vermell) i també els enllaços (blau).
3- Els conceptes estaran dins d'un cercle i s'uniran a través de línies (enllaços).
4- Ordena els conceptes de més general a més específic (jerarquitza'ls).
5- Situa els conceptes i després, enllaça'ls.

Exemple:

Perquè us quedi més clar, doneu un cop d'ull a aquests dos slideshare.




Programes online per poder fer mapes conceptuals: 






KAHOOT 3

Us passo l'enllaç per si voleu anar practicant amb el Kahoot. Sort!



VOCABULARI HABITUAL 3

Us penjo el vocabulari habitual 3 perquè aneu treballant-lo. Quan tingui el Kahoot fet el penjaré també aquí.


ELS ACCENTS DIACRÍTICS


Els accents diacrítics han passat de ser de 150 a 14 mots. Us deixo el llistat perquè els tingueu presents:

Resultat d'imatges de accents diacrítics llista 2017 activitats



DICCIONARIS DE CATALÀ ONLINE

Us deixo un parell d'enllaços de diccionaris online, per poder consultar si us fa falta el significat d'alguna paraula.

http://www.diccionari.cat/





VOCABULARI HABITUAL 1 i 2

Us poso l'enllaç del kahoot del vocabulari 1 i 2, per si voleu anar practicant amb ell.

https://play.kahoot.it/#/k/abfa9341-a7a9-475c-99e8-c0925d4b3389



STORYBOARD I TIPUS DE PLANS
Us passo els tipus de plans i com serà el nostre storyboard perquè aneu pensant com fer-lo.



VOCABULARI HABITUAL


Us poso el vocabulari habitual 1 i 2 perquè aneu treballant-lo per quan tornem de les festes. 
Vocabulari 1

Vocabulari 2

ELS POEMES

Sabeu qui és la Joana Raspall? N'heu sentit mai parlar d'ella? Us deixo un enllaç de l'autora Joana Raspall per treballar la poesia i la comprensió. 



LA SÍL.LABA TÒNICA
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/tonica/index.htm#

http://www.edu365.com/eso/muds/catala/tonica/avalua/index.htm


L'ACCENTUACIÓ

Us deixo algunes activitats per reforçar l'accentuació. El primer enllaç és per repassar les normes ortogràfiques, tan en català com en castellà.
https://www.slideshare.net/guidaallespons/accentuacio


http://enxaneta.info/activitats/accentuacio/3

http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/ortografia/cs02.htm

https://www.quia.com/quiz/154569.html?AP_rand=822094953

https://www.slideshare.net/oimak/gramtica-catalana-normes-accentuaci


VOCABULARI HABITUAL

Aquí teniu el vocabulari habitual que us heu de preparar.
Mireu les paraules que us adjunto i quedeu-vos com estan escrites. Per poder-ho fer, hem d'agafar una paraula, llegir-la, tancar els ulls i intentar visualitzar-la al cap. Després, l'ha lletregem en veu alta i si vols, l'apuntes. Tot seguit, feu el mateix amb la resta de paraules.
Aquest serà l'entrenament que ens servirà per poder fer el joc a classe. Així que, molts ànims i a tope!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada